Socata Bunicii - Amintiri din Copilăria Comunistă


Copil eram când mama ne făcea socată la fiecare bâlci sau/și sărbătoare. 
Băteam din picioare de nerăbdare și așteptarea ni se părea lungă. Era doar o noapte. 
O noapte-n care visam la cât de bună o să fie când o să bem acea băutură acidulată și parfumată. 
Un vis... 

Nu rămâneam niciodată dezamăgiți... rămâneam fără... și asta era bai. 
Mama făcea cam 30 de litri, dar noi suntem o mare familie. Și aveam și mulți invitați. 
Sticlele de sticle albă, erau depozitate în beci după o noapte ținute la căldură. 
Parcă acu mă văd alergând pe scări plină de bucurie. 

O rețetă care-mi stârnește sute de amintiri dragi. Sunt legate sentimental de ea. 

Cum am zis și pe reteteindraznete.blogspot.ro - unde am publicat-o inițial - nu am fotografii pas cu pas și-mi pare rău. 

Image from Pixabay
Rețeta asta nu prevede timp de macerare, ci doar de așteptare, după ce ai pus sucul în sticle. 
Am folosit flori uscate (le-am ținut 3 zile pe un ziar), poate de asta a ieșit cum am visat. 
Mama folosea întotdeauna flori uscate.

Drojdia nu dăunează sănătății, dimpotrivă - cică ajută la ars caloriile. Dar nu sunt doctor. 


Grad de dificultate: redus
Timp de preparare: 10 minute prepararea + 2 zile așteptarea
Portii: 4 sticle de 1 litru

Ingrediente

Prefer sticlele din sticlă, dar și alea din plastic sunt bune. Numai să fie rezistente la presiune. Adică caută dintr-alea în care a fost apă gazoasă sau suc acidulat. 
  • 10 flori de soc uscate. Să nu crezi ca dacă pui mai multe iese mai bun. Dimpotrivă, iese amăruie
  • 2 căni zahar (alb, brun, cum vrei). Aici părerile vor fi împărțite. Nu-mi place foarte dulce și am considerat ca este deajuns; poate chiar prea mult. Gustă!
  • 50 ml suc de lămâie. Tu poți pune 2 lamai tăiate felii
  • 4 litri apa
  • 1/2 (jumate) linguriță drojdie uscată. Dacă ai proaspătă la cub mic, taie o feliuță de 1 cm în două (zic eu)
Metoda de preparare
  • Pune apa într-o oală de care vrei tu, adaugă florile uscate, zaharul și pune la fiert. Da, ai citit bine, LA FIERT.
  • De când începe apa sa fiarbă ții 5 minute. Atât.
  • Oprește focul și lasă să se răcească însă nu de de tot.
  • Când este călduț lichidul, adaugi drojdia și sucul de lămâie - asta dacă nu ai pus felii de lămâie. Amestecă foarte, foarte, foarte bine (cu o lingură de lemn sau ce vrei tu), scurge lichidul pune-l în sticle imediat.
  • După care pune-le undeva la soare sau lângă o sursă de căldură. În Anglia... hmm este criză de soare așa ăa le-am pus într-o pătură pe un fotoliu. În mijlocul lor am pus o sticlă de plastic plină cu apă super fierbinte ca să transmită căldura necesară sticlelor cu socată. Da. Asta-i sistemul meu improvizat. Dacă tu ai sobă sau o sursă de căldură (calorifer - asta iarna, nu?), pune-le acolo.
  • Lasă-le o noapte, după care pune-le la frigider/beci/cămara rece. 
  • Le trebuie 2 zile si sucul e gata!
— Vrei sa faci mai multe sticle? 
Dublează cantitățile

Acum, tu vrei sa ma-ntrebi urmatoarele: 
— Ce-nseamnă mai exact călduț?
Nu știu să-ți răspund ca nu folosesc termometru! Este la aprecierea ta. Nu fierbinte, nu rece, pe la mijloc. Hai să zicem că-i trebuie 1 ora. Însă dacă ai aerul condiționat deschis, cred ca-i grozav de frig în casa ta și poate-i trebuie mai puțin. 

— De ce trebuie sa fie putin călduț
Pentru că dacă opărești drojdia, îi distrugi capacitățile de creștere/fermentare/acidulare în acest caz.

— Cât zahăr este cantitatea ideală?
După gustul tău. Când l-ai pus amesteca foarte bine și gustă. Dacă crezi că-i prea puțin mai adaugă 100 g (jumate de cană) și gusta din nou DUPĂ ce ai amestecat. 
Dacă-i prea mult, adaugă apa (500 ml de ex) și gustă din nou după ce ai amestecat. Nu cumva sa uiți să amesteci. 

— Dacă drojdia mea este proaspătă, o pun direct? 
Nu. Iei o cană de suc din oala când e călduț lichidul, pui drojdia și o amesteci cu lingura până se dizolvă de tot, apoi o torni înapoi amestecând din nou tot lichidul de câteva ori.

— Pot sa pun culoare artificială?
Da, mama punea galbenă. Dar eu nu am avut și nici nu eram fan. Pune de care vrei după ce ai dizolvat-o ca mai sus (drojdia). 
— Dar de ce sa pui? Nu vrei ceva natural 100%? Oricum, e decizia ta. N-am absolut nimic împotrivă.

— De ce suc de lămâie și nu lămâie proaspătă?
Ha, super întrebare. De lene. Așa cum citești. N-am avut chef să mă-mbrac și sa merg la supermarket-ul de peste drum să cumpăr lămâi. "Lenea-i cucoana mare."


***

— Ai nevoie de cărți de rețete culinare tradiționale dar și moderne? 

Apasă aici
***

Te-ai abonat la scrisoare ocazională pe blogul principal reteteindraznete.blogspot.ro?

— Cum adică "Nu"?!
Apasă aici și primești Gratuit 10 Rețete – plus câteva idei si recomandări prețioase – în format PDF. Documentul poate fi salvat pe computer sau se poate imprima.
Ocazional, foarte, vei primi știri importante cum ar fi: când ofer cărți gratis, sau când lansez concursuri cu premii foarte utile.
— De ce pe rețeteîndrăznețe și nu aici? 
Pentru că nu este foarte simplu să te ocupi de mai multe liste. Am 20 bloguri, scriu romane și mă duc și la servici. Crede-mă, nu-mi mai ajunge timpul.


***
— Ți-am fost de folos?

TE ROG dă un like, share, lasă un comment (engleza-i la putere - romgleza. :P) sau alătură-te la formidabilele pagini de Facebook (am vreo 6).
Le găsești tu pe undeva pe aici. Se plimbă aiurea. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu