Margarete - Prăjituri ale copilăriei comuniste


— Ai făcut vreodată cornulețe cu untură și borș?
Dacă da, află că margaretele au exact același aluat, doar forma-i diferită. 
Vreau să zic, la margarete, ai nevoie de o formă specială și puțină practică. 
Eu n-am făcut de când eram mică și chiar nu-mi aminteam cum anume se sucește forma aia ca să nu le turtești când ai terminat de făcut una. 
Băi, așa mi-a venit să plâng la început, de nu-ți zic. Băi nu-mi ieșea forma deloc. 
Turtite, mici, urâte... era cât pe ce să abandonez ideea asta, dar n-am făcut-o. N-am făcut-o pentru că voiam să fac margarete de vreo 10 ani dar nu găsisem formă. 
Adevărul este că nu m-am dat chiar în anul morții să caut. Am întrebat câțiva, am văzut că nu-i am zis lasă pe la anul. 
Și-am tot lăsat an de an până anul ăsta când cumnata mea dragă mi-a făcut o surpriză și mi-a arătat forma ce a aparținut părinților ei. Mi-a venit să plâng.


Aceasta este o rețetă veche din vremea comunistă. 
O rețetă ce să făcea cu precădere iarna, în special de Crăciun și Revelion. 
De ce această perioadă nu m-am întrebat până anul acesta. 
Să făcea iarna din 2 motive:
  1. Untura (ingredientul esențial) este de frupt și creștinii țin post mai mult de o lună înainte de Crăciun. 
  2. Porcul se taie (de obicei) înainte de Crăciun. Asta pentru că nu prea erau frigidere și congelatoare pe vremea aia (1970-1989). 
Unele poze sunt vechi, te rog să faci abstracție. Chiar nu am avut timp și mod să fac poze. Aparatul fotografic s-a descărcat și mi-am uitat încărcătorul în Anglia. N-am cu ce să o încarc. 
Cu tableta e tare greu să faci poze cu mâinile pline de untură. 


Cum am menționat mai sus, rețeta-i ca la cornulețe. Rețeta tradițională publicată pe reteteindraznete.blogspot.ro. 

— De ce se numesc margarete?
Pentru că seamănă cu florile numite margarete. Nu?


Grad de dificultate: mediu
Timp de preparare: 50-60 minute
Porţii: nu pot spune


Ingrediente:
  1. 2 căni de untură (osânză) de porc curată, nesărată, netopită (10 linguri stra-pline). Cu cât pui mai multă untură cu atât sunt mai fragede. Deci untura să fie mai multă (în proporţie) decât borşul. 2 porții untură, 1 porție borș. Acesta este secretul frăgezimii!!! 
  2. 1 cană de borş proaspăt (200 ml - sau mai puţin pentru a le face şi mai fragede)
  3. 1 cană zahăr (eu pun numai jumătate că nu-mi plac foarte dulci)
  4. Opțional = 4-5 plicuri zahăr vanilat. Eu nu am pus
  5. drojdie cât o nucă
  6. făină de grâu cât cuprinde (depinde de făina ta)
  7. coaja rasă de la o lămâie sau portocală
  8. Pentru umplutură: miez de nucă sau/și rahat/jeleuri
Mod de preparare:
  1. Dizolvă drojdia în borş călduţ (NU fierbinte) unde ai pus sarea
  2. Pune într-un lighean toate ingredientele: untura, zahărul, borşul, coaja de lămâie. Adaugă făină în ploaie, până iese un aluat elastic nelipicios, care NU se rupe. 5-7 minute circa. Nu mai mult că se înmoaie.
  3. Lasă puţin la rece sau nu. Eu nu am lăsat niciodată însă astăzi am observat că nu trebuie neapărat să fie lăsat la rece, dar este foarte indicat să lași aluatul să se odihnească cam 1 oră. Se netezește și se întinde mai frumos. Bine, nu în cazul margaretelor (dar la cornulețe)
  4. Taie rahatul cubulețe, prepară nuca
  5. Prepară tava cu foaie de copt. Asta nu-i din străbuni, deci poți să faci și fără. În general nu se lipesc oricum
  6. Ia forma (poză) și începe să faci margarete de mărimea care dorești tu. Dacă împingi în floare, iese mai largă dar și mai formoasă (adică cu forme)
  7. Încălzește cuptorul pentru 5 minute 
  8. Pune în vârf o bucăţică de nucă sau rahat și dă la cuptor pentru 10-20 min. Îmi pare rău că nu pot să explic exact ce și cum ar trebui să fie gradele și timpul. Cuptorul părinților mei era nou și a făcut pe-a nebunul. Aproape le-am făcut scrum pe toate. Depinde de flacără, putere și capacitatea cuptorului tău. Focul ar trebui să fie domol (temperatura 180-200 grade). Îţi sugerez să nu laşi focul la maxim că se pârlesc repede deasupra/dedesubt, dar rămân crude la interior. Mai bine lasă focul lent
  9. Încerci rupând una în două dar, ATENŢIE, când sunt fierbinţi par un pic crude la interior. Este absolut normal, untura are acest efect. Nu sunt crude (decât dacă curge aluatul). Scoate-le, pune imediat zahăr pudră deasupra. Zahărul pudră trebuie neapărat spulberat când sunt fierbinţi, altfel nu se mai prinde. Lasă-le puţin să se răcească şi yum yum.  

2 comentarii:

  1. Da, cunosc fursecurile astea, fragede, parfumate. Mama, draga de ea, le facea inaintea Craciunului. Eu, cu maini micute, taiam cubulete multicolore de rahat, si le asezam cu grija pe fiecare fursec.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce frumos era, nu? Rahatul colorat... ce bucurie. Timpuri grele, timpuri dragi, sentimente ce nu mor niciodata. Multumesc din suflet pentru ca ai dedicat timp acestui comentariu. Multa bucurie si sanatate.

    RăspundețiȘtergere