Jumările Bunicii - Rețetă de jumări crocante tradițională


Drag bucătar amator sau profesionist, 
Știu, ești aici pentru rețeta de jumări crocante de porc, însă te rețin numai 1 minut. 

Vreau să-mi cer iertare dacă ai cumpărat vreuna dintre cărțile mele de rețete pe care le-am publicat în 2017. 
Aceste cărți semnate cu Cristina G. (și nu Cristina Gherghel), nu au fost îngrijite cum trebuie și mi-am dezamăgit cititorii. 
Te rog din suflet să mă ierți dacă ești unul dintre ei. 
Dacă ai o carte tipărite de care ești nemulțumit/ă, scrie-mi (folosește formularul de contact), și-ți trimit orice carte vrei din cele pe care le-am publicat. 
Mulțumesc pentru sprijin și înțelegere. 

Nu știu tu, dar eu... detestam jumările când eram mică.
Mama le iubea și le folosea cu precădere când făcea varză și sarmale.
Iubeam sarmalele rău de tot, dar noi copiii, în special fratele meu mai mic, când dădeam cu dinții de jumări, ne pierea pofta de toate.
Fratele meu este vegetarian acum. Cred că ăsta-i unul dintre motivele pentru care a ales această dietă alimentară. 
Îl înțeleg. 

Nu este o publicitate bună, dar știu că dacă-ți place carnea și vrei să faci jumări, rețeta asta-i ceea ce cauți. 
Eu ador jumările, dar numai pe acelea crocante de porc. Yummy!

Nu sunt vegetariană, însă dacă citești pe https://reteteindraznete.blogspot.com/, ai zice că sunt, deoarece mai toate bucatele mele sunt fără carne și ouă. 
În fine. 

Am început să iubesc jumările când avem în jur de 15 ani. Dar numai alea crocante, am zis. 
Eram absolut înnebunită după ouă cu jumări (scrob) și mămăligă.
Mi se părea cea mai bună mâncare din univers și făceam în fiecare duminică.
Și-acum visez la acea perioadă. Ce poftă mi-a venit!

Dacă nu ai făcut vreodată scrob (omletă) cu jumări, te invit să o faci imediat.

Jumările sunt foarte simplu de făcut. Dar... carnea și slănina sunt cam scumpe.
Le fac de când eram foarte mică pentru că-s țărancă și tăiam cel puțin 2 porci pe an pe vremea Ceaușeștilor.
Epoca de Aur era numită... dar am scris despre asta în cartea Oranges at Christmas in a Communist Country. 

Parcă acum o văd pe mama tăind mii de bucăți de slănină pe care apoi le transforma în untură și jumări.
Untura era esențială pe vremea comuniștilor. Asta pentru că nu aveam frigider și nu puteam conserva carnea pe mai mult timp fără untură.
Dar să mă întorc la rețetă că despre comunism scriu o biografie în acest moment. Să te înscrii le scrisoare ca să te anunț când o public. Sau urmărește-mă pe Facebook, Twitter, Goodreads, etc.

Specificații tehnice
Ai nevoie de un ceaun sau oală de tuci. Cred că știi la ce mă refer. Se găseau la rromi în trecut. Acum nu mai știu.
Ceaunul de mămăligă este perfect, dacă ai unul. Sau poate folosești o oala/cratiță. Dacă nu ai de tuci, este bună și o oală cu fund dublu. Neapărat! 
Eu, în străinătate, le fac în tigaie. Da. Dar fac puține. 
Rețeta asta este adresată celor care vor să facă jumări când taie porcul, ori când au prea multă carne și slănină. Asta-i de obicei pe la Paște ori Crăciun, nu? 

Grad de dificultate: mediu
Timp de preparare: variabil - depinde de cum le vrei și câte faci. În medie 40 de min la foc mic
Porții: depinde

Ingrediente
  • 1 kg de carne de porc cu multă grăsime - nesărată
  • Dacă carnea nu are grăsime îndeajuns, ai nevoie și de 300 g slănină sau 150 ml ulei de floarea soarelui
Metodă de preparare
Gândește-te cât de mari vrei jumările. 
Părerea mea este că ar trebui să fie de mai mici de 2 cm în diametru. Dar dacă-ți plac mai mari, fă-le mai mari. 
  • Taie carnea în bucăți de circa 4 - 5 cm, sau mai mari –  se vor strânge, știi
  • Dacă pui slănină, taie bucățile mai mici de 4 cm  – acestea se vor topi mult 
  • Pune ceaunul pe foc la foc domol
  • Adaugă uleiul sau bucățile de slănină într-o oală cu fund gros (de tuci pe cât posibil)
  • Adaugă carnea cu grăsime numai dacă ai destul grăsime deja topită în ceaun, dacă nu este, carnea va arde în loc să se topească. Chiar dacă până la urmă această carne va deveni jumări, acestea vor fi amare. Ai grijă deci să nu arzi nimic . 
  • Adaugă puțin ulei dacă nu ai grăsime destulă, adaugă bucățile de carne și lasă la foc slab până se topește toate grăsimea de pe carne și pe foc
Precizări
  • Mama folosea exclusiv carne și slănină nesărată. Eu, folosesc de care am și mă gândesc că se conservă și mai bine. Dar mama știa bine de ce folosea numai carne și slănină nesărate. Avea nevoie de untură pentru cornulețe și alte dulciuri tradiționale
  • Jumările erau conservate în borcane de sticlă – acoperite ochi cu untură – și capac ermetic. Țineau din decembrie până-n decembrie. Asta dacă nu se terminau, evident. 
  • Ai grijă că uleiul rămâne lichid dar este absolut perfect dacă vrei să conservi aceste jumări în sucul lor. 
  • Eu le conserv în cutii închise ermetic în frigider, fără ulei/untură, 2 - 3 săptămâni. Le țin în cazul în care am oaspeți și nu am nimic altceva cu ce să-i servesc. Dar se pot pune și-n congelator sau în borcane cum se făcea odată. 
  • Când mi-e dor de țară, le fac și mănânc imediat fie în risotto, omletă sau cu mămăliguță caldă. Risotto-urile mele sunt faimoase în cercul prietenilor mei.  

tigaie neagră cu ulei si jumari mici

Mențiuni
Jumările pot fi folosite la diferite mâncăruri, mai ales dacă sunt mai mult carne și nu grăsime.
Iată numai câteva exemple:
  • Omletă – preferata mea 
  • Varză dulce sau sărată cu borș sau nu
  • Sarmale – perfecte trase la mașină
  • Risotto-uri, pilafuri, etc.
  • Cartofi prăjiți 
  • Mâncărică de cartofi 
  • Mâncare de fasole, mazăre, năut, păstăi
  • Ghiveci de legume
  • Se pot mânca și simple cu mămăliguță caldă acompaniate de salată de varză murată, castraveți murați, pepene murat: murături în general. 
În rândul copiilor, cea mai populară rețetă pe vremea comuniștilor erau biscuiții cu jumări. Ciucălăi, ciocălăi, șiocălăi în moldovenește. 
Erau fragezi de ți se topeau în gură. 
Voi publica rețeta în curând. 

Poftă bună!


cutie de plastic triunghiulara cu jumeri
După cum vezi, jumările mele sunt mai mult carne și făcute pe loc. 15 min

🎁
Cărțile mele de auto-ajutor și dezvoltare personală se găsesc peste tot online, în ambele formate: electronic și de hârtie. 
Aici un link direct (apasă, se va deschide o altă pagină sigură 100%), ca să vezi titlurile pe Google Play  doar pe acelea noi, semnate cu numele meu întreg: Cristina Gherghel. 
Le poți avea GRATUIT dacă dorești să le recenzezi
Contactează-mă prin formularul de contact. Pe rețelele de socializare intru rar. 

💞💛💙

Dacă te-am ajutat cu ceva sau te-am făcut să zâmbești, consideră să te înscrii la canalul meu pe YouTube, să apeși pe îmi place, să împarți cu prietenii și, în cazul în care ai timp, m-aș bucura nespus să-ți citesc părerile pozitive. 

💯Legea recompensei

Comentatorii care împart fericire au foarte multe șanse să citească gratis cărțile mele de auto-ajutor și pentru dezvoltare personală
Dar nu numai. ☺️

Credit fotografii 
Unele sunt de pe Pixabay, altele de pe PngTree

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu